Aanmelden
Menu

Diagnostiek

Diagnostisch onderzoek

Soms kan bij aanvang van of tijdens een hulptraject blijken dat er meer zicht nodig is op achterliggende oorzaken van (gedrags-)problematiek. Diagnostiek kan dan uitkomst bieden. Het kan immers heel helpend zijn om te weten waardoor een kind of jongere bepaald gedrag vertoont.

Hierdoor kan een hulptraject verder worden aangepast aan wat er nodig is. Bij Zorgpraktijk ULCO is de vraag ‘Waar heb je dan antwoord op?’ leidend om al dan niet te kiezen voor diagnostiek.

Wat kan Zorgpraktijk ULCO bieden?

Bij Zorgpraktijk ULCO kan adequaat worden gehandeld als er diagnostisch onderzoek nodig blijkt. Binnen de praktijk zijn verschillende professionals werkzaam die zo’n onderzoek kunnen uitvoeren. Hierdoor loopt een hulptraject geen onnodige vertraging op.
Er wordt tijdens het onderzoek niet alleen gekeken naar de symptomen, maar naar de mens als geheel. De persoonlijkheid wordt in kaart gebracht, maar bijvoorbeeld ook hoe iemand functioneert in sociaal-emotioneel en cognitief opzicht. Hoe diegene zich verhoudt tot zijn omgeving (familie, vrienden, school of werk) kan een belangrijk onderdeel zijn om tot een diagnose te komen, evenals eventueel erfelijke componenten. Er is altijd nauw contact met al aanwezige hulpverleners en direct betrokkenen.

Voor wie?

Diagnostiek kan worden toegepast wanneer er bijvoorbeeld vragen zijn in de richting van: AD(H)D, autismespectrumstoornissen, hechtingsproblematiek/-stoornis, trauma-gerelateerde klachten, onderwijsbehoefte/passend onderwijs, IQ-bepaling, depressie- en angstklachten, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling (vroegdiagnostiek), gezinsdiagnostiek.

Er wordt uiteraard altijd goed opgelet of er meerdere dingen kunnen spelen.

Vormen van diagnostiek

Er zijn verschillende soorten diagnostiek die binnen Zorgpraktijk ULCO worden aangeboden:

  • Handelingsgerichte en beschrijvende diagnostiek heeft als doel te beschrijven waar het gedrag van het kind vandaan komt en handelingsadviezen te kunnen geven.Hieruit blijkt wat het kind of de jongere nodig heeft om zich positief te kunnen
    ontwikkelen. Tevens kan het ouders, leerkrachten en anderen handvatten geven hoe om te gaan met de problematiek van het kind.
  • Classificerende diagnostiek is bedoeld om een diagnose te stellen volgens het handboek voor persoonlijkheidsstoornissen DSM-5.
  • Her-diagnostiek kan worden toegepast als er onduidelijkheid is over een eerder gestelde diagnose of welke behandeling het beste past. Ook wanneer een externe organisatie om een recenter diagnostisch onderzoek vraagt kan her-diagnostiek een optie zijn.
  • Voortgangsdiagnostiek kan nuttig zijn als iemand met een diagnose in een andere situatie terechtkomt, bijvoorbeeld als een jongere op zichzelf gaat wonen. Soms kan het dan helpend zijn om te kijken ‘waar staan we nu?’ om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de nieuwe situatie.

Aangemeld voor diagnostiek, en dan?

Na een aanmelding wordt deze direct doorgezet naar het diagnostiek-team. Het streven is om binnen 2 weken vanuit het diagnostiek-team contact met je op te nemen om aanvullende informatie te verzamelen en de aanleiding voor het onderzoek te bespreken. Daarna wordt je aanvraag, wanneer deze passend is binnen de zorgpraktijk, ingepland en volgt er een uitnodiging voor een eerste gesprek. Incidenteel wordt doorverwezen naar een andere partij wanneer de onderzoeks- vraag beter aansluit bij een andere zorgaanbieder.

Psycho-educatie

Na het diagnostisch onderzoek wordt er binnen Zorgpraktijk ULCO uitgebreid stilgestaan bij wat een diagnose nu betekent voor de jongere, de ouders, het gezin en zijn of haar omgeving. Dit doen we in meerdere gesprekken, waarbij er tijd is om alles even te laten bezinken. In de loop van de eerste weken zijn er meerdere mogelijkheden voor het stellen van vragen. We vinden dit belangrijk omdat er vaak veel op je af komt na een diagnostisch onderzoek. Het kost tijd om goed te begrijpen hoe alles met elkaar samenhangt en hoe je de (handelings-) adviezen in de praktijk kunt brengen. Wanneer dit van toepassing is proberen we direct de aan het gezin gekoppelde hulpverlener te laten deelnemen aan deze psycho-educatiegesprekken.

Onze zorgprofessionals